آپارات
کانال تلگرام
اينستاگرام
آذر, 1400 بدون نظر دسته‌بندی نشده, مقالات دندانپزشکی

دندانپزشکی مبتنی بر شواهد: مروری بر چالش ها در عملکرد حرفه ای متغیر

ABSTRACT

A great deal of effort and resources are currently being directed
at developing an evidence-based approach to healthcare delivery.
The success of the evidence-based movement will depend upon
the provision of necessary support to help GDPs achieve change.
This paper aims to give an overview of current knowledge on what
types of interventions are most effective at changing health
professionals’ clinical practices. Barriers to change are highlighted
and the implications for the development of evidence-based
dentistry are considered. Further research on organisational,
social and personal influences affecting the application of
evidence-based practice is necessary.

درمان ایمپلنت دندان در بیماران با پوکی  برای خواندن این مقاله اینجا کلیک کنید

شکست ایمپلنت دندان: علل اتیولوژی و عوارض  برای خواندن این مقاله اینجا کلیک کنید

تلاش و منابع زیادی به توسعه یک رویکرد مبتنی بر شواهد برای ارائه مراقبت های بهداشتی تخصیص داده شده است. موفقیت جنبش مبتنی بر شواهد بستگی به ارایه پشتیبانی لازم برای کمک به GDP در دست یابی به تغییر دارد. هدف این مقاله ارایه دانش فعلی در خصوص موثر ترین مداخلات در عملیات بالیتی متخصصان بهداشت و درمان می باشد. موانع تغییر برجسته تر شده و پیامد های مربوطه برای توسعه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد در نظرگرفته می شوند. تحقیقات بیشتر در خصوص اثرات سازمانی، اجتماعی و شخصی موثر بر کاربرد شیوه های مبتنی بر شواهد لازم است.

تاکید زیادی بر توسعه رویکرد مبتنی بر شواهد برای مراقبت ها و درمان های بالینی وجود دارد. این رویکرد مزیت های بالقوه زیادی را در خصوص کیفیت مراقبت از بیماران ارایه می کند. عنصر اصلی درمان مبتنی بر شواهد برای متخصصان سلامت برای تغییر رویه های بالینی بر طبق بهترین شواهد علمی نیاز است. در دندانپژشکی، جنبش مبتنی بر شواهد در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد. در حال حاضر بر جمع آوری و تحلیل شواهد موجود در خصوص طیفی از درمان های دندانی و مداخلات تاکید می شود. علاوه بر دستور العمل های مربوط به درمان و مراقبت های موثر، درک عوامل موثر بر قابلیت دندانپزشکان برای تغییر شیوه های بالینی برای استفاده از شواهد لازم است. بدون درک شیوه تغییر عملیات بالینی دندانپزشکان، دندانپزشکی مبتنی بر شواهد کم تر حاصل شده است. هدف این مقاله بررسی مداخلات موثر موفق در تغییر شیوه های بالینی است. موانع تغییر در نظر گرفته شده و پیامد های مربوط به استفاده از دندانپزشکی مبتنی بر شواهد بررسی خواهد شد.

مداخلات تغییر عملیات حرفه ای

اگرچه منابع زیادی صرف تحقیقات بالینی می شود، توجه کمی به پیاده سازی شواهد تحقیقاتی به مراقبت های بالینی معطوف شده است. یک سری از مداخلات برای تغییر شیوه های بالینی حرفه ای از طریق انتشار یافته های تحقیقاتی استفاده شده است. این موارد شامل استفاده از رهبران فکر، آموزش پزشکی و دندان پزشکی، انتشار دستور العمل ها، پیشرفت آموزشی، حسابرسی و بازخورد می باشد. مطالعات مروری برای ارزیابی موثر ترین مداخلات در ارتقای تغییرات پایدار در رفتار بالینی صورت گرفته است. به خصوص، دو مطالعه اخیر به بررسی مداخلات بهبود عملکرد حرفه ای پرداخته و اطلاعات مفیدی را در اختیار گذاشته اند.

هدف اولین مقاله، بررسی نگرش های سیستمی راهبرد های مختلف انتشار و پیاده سازی یافته های تحقیقاتی به منظور شناسایی شواهد برای اثر بخشی راهبرد های مختلف می باشد.بررسی دقیق منابع نیز ارایه می شود. مقالات شناسایی شده تحت ارزیابی کیفیت دقیق قرار می گیرند. هجده مقاله مروری دارای معیار های مربوطهبودند. در دومین مقاله، اطلاعات در 44 مقاله سیستمی در مورد مداخلات انتشار و پیاده سازی مطرح شده است.برخی از این مداخلات موسوم به بازنگری های کوچران هستند. مداخلات به بازنگری های با راهبرد های گسترده طبقه بندی می شوند( بهبود اموزش پزشکی، انتشار و پیاده سازی دستور العمل ها)، بررسی مداخلات به منظور بهبود رفتار خاص (مراقبت پیشگیرانه، تجویز و رفتارهای دیگر). بررسی و مداخلات خاص (انتشار مطالب آموزشی، های وسیع آموزشی، رهبران فکری محلی، ممیزی و بازخورد، یادآوری – دستی یا کامپیوتری و مداخلات دیگر).

یافته های مربوط به هر دو مطالعه در جدول 1 نشان داده شده است. بیشتر مقالات مروری به شناسایی بهترین پیشرفت ها در عملکرد بالینی در نتیجه مداخلات پرداخته اند اگرچه مداخله تحت شرایط موثر نیست. موثر ترین مداخلات، شامل تحقیقات آموزشی هستند و از این روی بقیه موارد نظیر جلسات آموزشی تعاملی و چند وجهی در نظر گرفته می شوند. انتشار منفعل اطلاعات از طریق توزیع مواد آموزشی یا مشارکت در جلسات آموزشی در شیوه های بالینی مربوطع غیر موثر است. هر دو مقاله مروری حاکی از آن است که هیچ گونه گلوله سحر آمیز برای تغییر شیوه های بالینی وجود ندارد. طیف وسیعی از مطالعات در هر دو مقاله مروری، بر اساس تحقیقات با حرفه های پرستاری و پزشکی می باشند. هر دو مقاله مروری به این نتیجه رسیده است که مداخلات چند بعدی بر اساس ارزیابی موانع بالقوه می باشند.

 به طور خلاصه:

این مقاله:

·         پیچیدگی شیوه های متغیر را برجسته تر می کند.

·         در مورد دندان پزشکی مبتنی بر شواهد بحث می کند

·         موانع پیاده سازی تغییر در شیوه های بالینی را شناسایی می کند

·         بحث هایی را در خصوص گزینه های محتمل برای مداخلات آموزشی ارایه می کند.

 

جدول1: اثرات مداخلات برای تغییر شیوه های بالینی از مرور سیستماتیگ

مداخلات موثر مداخلات با اثر بخشی متغیر مداخلات با اثر کم یا بدون اثر
جلسات آموزشی تعاملی (کارگاه های مشترک تشویق بحث و عمل) ü
مداخلات چند وجهی (ترکیبی از حسابرسی، یادآوری، فرآیندهای اجماع و بازاریابی)
یادآوری (دستی یا کامپیوتری) ü
وسعت آموزش (در ایالات متحده آمریکا) ü
حسابرسی و انتقادات و پیشنهادات ü
رهبران فکری محلی ü
بیمار واسطه مداخلات (بازخورد از بیماران

گنجانیده شده به مداخلات)

ü
توزیع آموزشی مواد (توزیع منفعل دستورالعمل های بالینی و انتشارات) ü
جلسات آموزشی آموزشی

و سخنرانی

ü

 

 موانع پیاده سازی تغییر در شیوه های بالینی

مداخلات با هدف موانع تغییر، اثر قابل توجهی بر روی شیوه های بالینی متغیر دارند. به این ترتیب شناسایی موانع بالقوه کاهنده فعالیت متخصصان بالینی برای اجرای شواهد تحقیقاتی در زمینه های بالیتی بسیار مهم است.جدول 2 فهرستی از موانع را نشان می دهد که موجب محدود سازی پیاده سازی شواهد تحقیقاتی در مراکز بالینی می شود. عوامل پیش گیرنده در تغییر شیوه های بالینی ، شامل دانش و نگرش پزشکان تقاضای بیمار، محیط عمل و ابعاد گسترده تر سیستم های سلامت از جمله بودجه و محیط اجتماعی است.

طیف وسیعی از موانع بالقوه را می توان از طریق مداخلات آموزشی حل شده اند. طیف وسیعی از مسائل محیطی، ساختاری و سازمانی، مستلزم تغییر سیاست رادیکال برای تسهیل توانایی متخصصان برای تغییر شیوه های بالینی است.

 عوامل موثر بر تغییرات در شیوه های دندانپزشکی

تحقیقات لازم برای ارزیابی پیاده سازی شواهد تحقیقاتی در شیوه های بالینی عمدتا بر تخصص پزشکی استوار است. مطالعات کمی به بررسی فرایند تغییر در شیوه های دندان پزشکی پرداخته اند. اگرچه بسیاری از عوامل مشابه با شیوه های پزشکی هستند، با این حال تفاوت های چشم گیری در شیوه های پزشکی و دندان پزشکی از حیث ساختار های سازمانی و بودجه وجود دارد. به منظور بحث در مورد عوامل موثر بر تغییرات در عملیات دندان پزشکی، بررسی مطالعات خاص در این زمینه لازم است. اگرچه این مطالعات تحت روش های مرور سیستمی قرار نگرفته اند با این حال موانع تغییر به سمت رویکرد مبتنی بر شواهد باید بررسی شود. عوامل موثر بر شیوه های های بالینی دندان پزشکی منعکس کننده موانع تغییر در منابع پزشکی است.

جدول 2: موانع بالقوه تغییر شیوه های بالینی
دانش و نگرش پزشک

• اطلاعات بسیار زیاد

• عدم قطعیت بالینی

• تاثیر رهبران افکار

• دانش منسوخ

عوامل بیمار

• تقاضا برای مراقبت

• درک و باورها در مورد مراقبت مناسب

• انطباق با راهنمایی بالینی

محیط تمرین

• محدودیت های زمانی

• سازمان عمل فقیر

فضای آموزشی

• آموزش و پرورش کارشناسی قدیمی

• آموزش مداوم نامناسب

• عدم وجود مشوق برای شرکت در موثر آموزشی

فعالیت

نظام سلامت گسترده تر

• سیستم مالی نامناسب

• عدم حمایت مالی برای نوآوری

• عدم ارائه به پزشکان با دسترسی به

اطلاعات مناسب

محیط اجتماعی

• نفوذ رسانه در ایجاد تقاضا برای درمان

• نگرانی تجاری ترویج محصولات و تجهیزات

 

بیماران بر تصمیمات درمانی دندان پزشکی تاثیر می گذارند. بحث با بیماران و ارزش های بیماران دو عامل موثر بر فلسفه های درمان است بیماران هم چنین بر روش های درمانی ویژه نظیردرمان پریودنتال و اندونتال اثر دارند. نظرات بیمار و ترس پزشک از دعوی حقوقی، بر شیوه های رادیو گرافی تاثیر زیادی نهاده است.

دانش و نگرش متخصصان در قبال گزینه های درمانی بر تصمیمات درمانی اثر دارد. نگرش و دانش دندان پزشکی پیشگیرانه با پذیرش مواد پر کننده دندان همبستگی دارد. احساسات عزت نفس و وجدان عوال دیگر موثر بر فلسفه های درمان می باشند.

در سطوح کاربردی، طیف وسیعی از عوامل موثر بر تصمیمات بالینی وجود دارد. محیط سازمانی و اجتماعی شرایط عملی بر انتشار اطلاعات و فعالیت های آموزشی تاثیر دارد. در شرایط گسترده تر، تهمیدات بودجه ای بر تصمیمات درمانی در دندانپزشکی اثر دارند. محدودیت هادر خدمات سلامت ملی موجب محدود شدن پذیرش فنون جدید و مراقبت های پیش گیرانه می شود. استفاده از یک متخصص بهداشت با استفاده و دانش مواد پر کننده ارتباط دارد.

دانش یک عامل مهم موثر بر تصمیمات درمانی است. نوع استفاده از این دانش بسیار مهم است. درک شیوه انتشار اطلاعات آموزشی در حرفه دندان پزشکی، اطلاعات ضروری در خصوص فرایند تغییر مهم است. پذیرش مواد پر کننده با تعداد خواندن مقالات مجله ایف تعداد جلسات محلی و تلفیق با حامعه دندان پزشکی مهم است. در مطالعه پذیرش، مشارکت در آموزش مداوم با استفاده از مواد پر کننده ارتباط دارد. رفتار های فنی دندان پزشکان مرتبط با رادیولوژی موضعی تحت تاثیر آموزش است. شیوه های اندودنتال نیز تحت تاثیر آموزش دانشگاهی است.

شیوه تحویل و ارایه این آموزش نیز می تواند بسیار مهم باشد. دوره های آموزشی عملی برای دندان پزشکان نشان دهنده یک رویکرد تعاملی موثر در کارازمایی های مداخله ای است. با این حال موانع شرکت در دوره های اموزشی شامل زمان از دست رفته است. رفع این موانع در صورتی بسیار مهم است که دندان پزشکان در این دوره ها شرکت کنند. دستور العمل های بالینی نیز باید برای رسیدن به تغییر از طریق دستور العمل های غیر موفق برای درمان دندانی استفاده شوند. برخی از شیوه ها و عمل های دندانی موجب افزایش استفاده از مهارت ها از طریق حسابرسی بالینی می شود. در صورتی که رویکرد چند بعدی برای آموزش در مطالعات مداخله ای موثر باشد، می توان فرض کرد که دندان پزشکان شرکت کننده در فعالیت های آموزشی به بسیاری از شواهد به روز دسترسی دارند. این که آیا تغییر شیوه ها لازم است یا خیر بایستی تحقیقات بیشتر انجام شوند.

 اهمیت نتایج برای پیاده سازی دندانپزشکی مبتنی بر شواهد

اهمیت این اطلاعات برای پیاده سازی دندان پزشکی مبتنی بر شواهدآینده چیست؟ یافته های مرور سیستمی بیانگر آن است که شیوه های بالینی تحت تاثیر عوامل متعدد است. بدیهی است که تصمیمات در شیوه های بالینی نباید بر اساس تنها تفکر منطقی باشد. با این حال در درک ما از فرایند تغییر شیوه های بالینی توسط متخصصان به خصوص دندان پزشکان، شکاف هایی وجود دارد. دستور العمل مراقبت های درمانی موثر حاکی از آن است که تلاش برای تغییر بایستی مستلزم تحلیل تشخیصی برای شناسایی عوامل موثر بر تغییرات پیشنهادی است.

طیف وسیعی از شواهد و موانع وجود دارند که موچب محدود شدن توانایی متخصصان برای تغییر شیوه بالینی معمول آن ها می شوند و در صورتی حل می شوند که جبنش دندان پزشکی مبتنی بر شواهد منجر به نتایج معنی دار شود.

مرور سیستمی مداخلات برای ارتقای تغییرات در شیوه های بالینی نشان دهنده محدودیت های رویکرد های فعلی است. انتشار اطلاعات از طریق توزیع مواد آموزشی و دستور العمل های آموزشی و دستور المل های بالینی و شرکت در جلسات اموزشی اثر بسیار کمی داشته است. این روش بر هر دو برنامه های آموزشی کارشناسی ارشد و کارشناسی غالب است. رویکرد های چند وجهی تعاملی اثر بلند مدت بر روی ایجاد تغییرات در شیوه های بالینی پزشکی دارند. مربیان دندان پزشکی باید شیوه ترکیب فنون را به توسعه حرفه ای برای دندان پزشکی ارایه می کند. ارزیابی جامع و دقیق اثرات بر روی شیوه های بالینی دوره های ارشد نیاز است.

طیف وسیعی از موانع محدود کننده تغییر شیوه های بالینی وجود دارد و از این روی جنبش های مبتنی بر شواهد می تواند به نتایج مطلوب دست پیدا کند. سازمان های حرفه ای و گروه های مصرف کننده باید با حوزه بهداشت و سلامت برای حذف موانع آشنایی داشته باشند. اصلاحات مربوط به سیستم دندانپزشکی قبل از تغییرات معنی دار نیاز است.

در نهایت، بدیهی است که مرور جدید ترین شواهد در خصوص مداخلات دندانی و اشاعه دستور العمل های بالینی اثر بسیار محدودی بر روی شیوه های بالینی متخصصان دندان پزشکی دارد. در حال حاضر، اطلاعات بسیار کمی در مورد عوامل موثر در تعیین شیوه های بالینی و توانایی به روز رسانی بر اساس شواهد معاصر وجود دارد. تحقیقات برای روشن سازی فرایند تغییر در شیوه های موثر لازم است. تحقیقاتی برای ارزیابی مکانیسم های پشتبانی کننده لازم برای دست یابی به تغییرات لازم است.

برای دانلود کامل مقاله فارسی دندانپزشکی مبتنی بر شواهد مروری بر چالش ها در عملکرد حرفه ای متغیر اینجا کلیک کنید

دانلود ( Download )

برای دانلود کامل مقاله انگلیسی ( English ) دندانپزشکی مبتنی بر شواهد مروری بر چالش ها در عملکرد حرفه ای متغیر اینجا کلیک کنید

دانلود ( Download )

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *