آپارات
کانال تلگرام
اينستاگرام
بهمن, 1400 بدون نظر مقالات دندانپزشکی

شکستگی عمودی ریشه به دلیل نصب ایمپلنت در دندان های مجاور درمان­شده به روش اندودونتیک: یک سری موردی و بررسی سیستماتیک

 

چکیده

مقدمه: هدف این مطالعه، گزارش اثر احتمالی حضور ایمپلنت مجاور بر روی پیشرفت شکستگی عمودی ریشه (VRF) در دندان­هایی است که با روش اندودونتیک درمان شده­اند.

روش­ها: در مجموع 8 مورد شکستگی در 7 بیمار که شکستگی عمودی ریشه در آنها تشخیص داده شده بود؛ بعد از جایگذاری ایمپلنت در ناحیه مجاور شرح داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. علاوه بر این، جستجوی جامع منابع موجود با معیارهای ورود و خروج سختگیرانه­ برای تشخیص مطالعات بالینی دیگر که این سناریوی بالینی را ارزیابی کرده بودند؛ انجام شد. نتایج: تجزیه و تحلیل سری­های موردی نشان داد که زمان جایگذاری ایمپلنت برای تشخیص VRF بین 5 تا 28 ماه (به طور متوسط= 11 ماه) بود. اکثر موارد در بیماران زن که دو یا چند ایمپلنت دریافت کرده بودند؛ رخ داده بود. 6 نفر از 7 بیمار بالای 40 سال سن داشتند و میانگین سنی آنها 54 سال بود. اکثر دندان­هایی که دچار شکستگی عمودی ریشه­ شده بودند؛ دندان آسیاب کوچک[1] یا آسیاب آرواره­ بالا (8/6 دندان) بودند. تمام دندان­های شکسته شده با یک تاج دندان ترمیم شدند و کیفیت پرکردن کانال ریشه مناسب بود. بررسی سیستماتیک نشان داد که VRF ناشی از ایمپلنت هنوز مورد بررسی قرار نگرفته یا گزارش نشده است. نتیجه­گیری: بر اساس بررسی سیستماتیک منابع، این مجموعه­های موردی، اگرچه محدود هستند؛ اما اولین گزارش بالینی از وقوع احتمالی VRF ناشی از ایمپلنت در دندان­های مجاور درمان شده به روش اندودونتیک می­باشند. انجام مطالعات بالینی بیشتر به منظور روشن نمودن این پدیده بالقوه ضروری است.

کلمات کلیدی: دندان­های درمان شده به روش اندودونتیک، ایمپلنت، شکستگی عمودی ریشه­

Abstract

Introduction: This study aimed to report a possible effect
of the presence of an adjacent implant on the development
of a vertical root fracture (VRF) in endodontically
treated teeth. Methods: A series of 8 cases in 7 patients
with teeth diagnosed with VRF after the placement of
implants in the adjacent area is described and analyzed.
In addition, a comprehensive literature search with strict
inclusion and exclusion criteria was undertaken to identify
additional clinical studies that assessed this clinical
scenario. Results: The case series analysis revealed
that the time from implant placement to the diagnosis
of VRF was between 5 and 28 months (average =
11 months). The majority of cases occurred in female patients
who received 2 or more implants. Six of the 7 patients
were older than 40 years, with an average age of
54 years. The majority of teeth with VRF were premolar
or mandibular molar teeth (6/8 teeth). All fractured teeth
had been restored with a crown and had a post present,
and the quality of the root canal filling was determined
to be adequate. The systematic review revealed that
implant-associated VRF has not been investigated or reported
in the literature yet. Conclusions: Based on a
systematic review of the literature, this case series,
although limited in its extent, is the first clinical report
of a possible serious adverse event of implantassociated
VRF in adjacent endodontically treated teeth.
Additional clinical studies are indicated to shed light on
this potential phenomenon. (J Endod 2016;42:948–952)
Key Words
Endodontically treated teeth, implant, vertical root
fracture

برای خواندن مقاله ی  شکست ایمپلنت دندان: علل اتیولوژی و عوارض اینجا کلیک کنید

هنگام از دست دادن دندان در اثر آسیب، پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال و فقدان مادرزادی دندان، جایگزینی دندان با یک ایمپلنت دهانی ممکن است توصیه شود. زمانی که اطراف فضای خالی دندان از دست رفته توسط دندان سالم یا پروتز سالم دندان مجاور احاطه شده باشد؛ می­توان این فضا را بازسازی کرد.

حفظ ایمپلنت­ها به طور مستقیم به ادغام آنها با استخوان مربوط می­شود که به عنوان تماس نزدیک بین استخوان و ایمپلنت تعریف می­شود. مهم­ترین تفاوت بین دندان­های طبیعی و ایمپلنت، لیگامنت­های پریودنتال (PDL) و ویژگی­های منحصر به فرد این لیگامنت است که تنها در اطراف دندان­های طبیعی وجود دارند. PDL امکان توزیع استرس، تحرک، تحمل ترومای اکلوزال و تحریک­پذیری را فراهم می­آورد و از این رو به عنوان مدولاتور نیروهای اکلوزالی بیش از حد عمل می­کند. این مکانیسم مدولاسیون در ایمپلنت­های ادغام شده با استخوان وجود ندارد؛ از این رو به طور بالقوه در معرض اضافه بار اکلوزال قرار دارند.

با وجود اینکه اثرات دقیق اضافه­بار اکلوزال بر روی ایمپلنت­ها کاملا روشن نیست؛ پیشنهاد شده است که ارتباط ایمپلنت­ها با هم نه تنها باید بر اساس طرح­های اکلوزال معمول بلکه همچنین باید از نقطه نظر کاهش عوامل اضافه­بار طراحی شود. با این حال، زمانی که ارتباط بین ایمپلنت­ها به منظور جلوگیری از وارد شدن اضافه بار اکلوزالی بر ایمپلنت تغییر می­کند؛ ممکن است نیروی توزیع­شده بر دندان­های طبیعی مجاور تغییر کند.

شکستگی­های عمودی ریشه (VRFs) ممکن است در هر سطحی از ریشه آغاز شود. زیر بارهای اکلوزال، دندان­هایی که به روش اندودونتیک درمان شده­ بودند؛ مقاومت کمتری به شکستگی نشان دادند. با این حال، ارتباط اکلوزال دقیق بین ایمپلنت و دندان­هایی که به روش اندودونتیک درمان شده­اند به طور کامل روشن نشده است و احتمال خطر VRF بر روی دندان­های طبیعی ناشناخته است.

دندانپزشکی مبتنی بر شواهد یک رویکرد مراقبت از بهداشت دهان است که برای حمایت از تخصص بالینی پزشک برای هر یک از نیازها و عملکردهای درمانی بیمار، بهترین شواهد بالینی موجود را ادغام می­کند. این نوع از دندانپزشکی بر فرآیند یافتن سیستماتیک، ارزیابی و استفاده از یافته­های تحقیقاتی به عنوان پایه­ای برای تصمیم­گیری بالینی استوار است. بررسی­های سیستماتیک پایه­ای را برای اجرای دندانپزشکی مبتنی بر شواهد ایجاد می­کنند. استفاده از اصول مبتنی بر شواهد در دندانپزشکی بایستی خطاهای موجود در فرآیند تصمیم­گیری بالینی را کاهش دهد. بنابراین، با توجه به پدیده احتمالی VRF ناشی از ایمپلنت، یک بررسی مبتنی بر شواهد از منابع موجود مهم است.

ممکن است فرض شود که بروز VRF در دندان­های مجاور ایمپلنت­ها (VRF ناشی از ایمپلنت) که به روش اندودونتیک درمان شده­اند بالاتر است؛ به خصوص اگر بارهای اکلوزال عمدا توسط ایمپلنت کاهش پیدا کند در حالی که افزایش بار اکلوزال به دندان­های طبیعی مجاور توزیع شده باشد.

در این مطالعه، 8 مورد  VRFناشی از ایمپلنت شرح داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. علاوه بر این، یک بررسی سیستماتیک با هدف شناسایی و آنالیز شواهد موجود در مورد VRF ناشی از ایمپلنت، بر روی منابع در دسترس انجام شد.

مواد و روش­ها

معیارهای ورود[2] برای موارد و مطالعات انتخاب شده در بررسی سیستماتیک به شرح زیر است:

  • ایمپلنت­ها مجاور دندان­های درمان­شده به روش اندودونتیک که هیچ گونه پاتولوژی اطراف ریشه­ای نداشتند؛ نصب شدند.
  • بین دندان­های درمان­شده به روش اندودونتیک و دندان مقابل اتصالات اکلوزال وجود داشت.
  • بعد از بارگذاری ایمپلنت، بر اساس ارزیابی بالینی و رادیوگرافیک، VRF تشخیص داده شد.
  • VRF توسط ارزیابی میکروسکوپی دندان خارج شده تایید شده بود.

 

بررسی­ها، نظر متخصصان و مطالعاتی که به موضوع این مطالعه مرتبط نبودند؛ از جستجوی سیستماتیک منابع حذف شدند.

روش­های جستجو برای شناسایی مطالعات به منظور بررسی سیستماتیک

پایگاه داده­های الکترونیکی زیر مورد جستجو قرار گرفتند: MEDLINE با استفاده از موتور جستجوی پاب مد (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/ pubmed) و اسکوپوس.

برای جستجوی اولیه در میان پایگاه داده MEDLINE از کلمات کلیدی زیر استفاده شد: ((شکستگی عمودی ریشه) یا دندان شکسته) و ایمپلنت. عناوین پزشکی زیر دریافت شد: (عمودی {همه زمینه­ها} و (ریشه­­ی گیاهان {اصطلاح MeSH} یا (گیاه {تمام زمینه­ها} و ریشه­ها {همه زمینه­ها}) و (شکستگی­ها، استخوان {اصطلاح MeSH} یا (شکستگی­ها (تمام زمینه­ها) و “استخوان” {تمام زمینه­ها}) یا شکستگی­های استخوان {تمام زمینه­ها} یا شکستگی {تمام زمینه­ها} یا (سندروم دندان شکسته) {اصطلاح MeSH}یا (“شکسته) {تمام زمینه­ها} و دندان {تمام زمینه­ها} و سندروم {تمام زمینه­ها} یا سندروم دندان شکسته {تمام زمینه­ها} یا (شکسته {تمام زمینه­ها} و دندان {تمام زمینه­ها}) یا دندان شکسته {تمام زمینه­ها}) و ایمپلنت {تمام زمینه­ها}.

سپس با استفاده از همین کلمات جستجوی دیگری در میان پایگاه داده اسکوپوس انجام شد. MeSH برای اسکوپوس به صورت زیر دریافت شد: (شکستگی عمودی ریشه یا دندان شکسته) و (ایمپلنت) و بدون شاخص (medline) و (محدود به DOCTYPE ، ar) و (محدود به (SUBJAREA، DENT).

متون مرتبط که در موتور جستجوی MEDLINE بدست آمده بودند؛ به صورت دستی ارزیابی شدند و لیست منابع آنها برای دریافت مقالات واجد شرایط احتمالی که هنوز توسط جستجوی الکتریکی شناسایی نشده بود مورد جستجو قرار گرفت.

جمع­آوری و آنالیز داده­ها برای بررسی سیستماتیک

مقالات شناسایی شده در جستجوی متون ابتدا بر اساس عناوین و خلاصه­ی آنها توسط دو ناظر به صورت جداگانه (I.T و E.R) مورد بررسی قرار گرفتند. در مورد مطالعات مرتبط احتمالی به منظور ارزیابی کل متن بر اساس معیارهای ورود موارد و مطالعات انتخاب شده در بررسی سیستماتیک برنامه­ریزی شد. در نهایت، مقالات واجد شرایط شناخته شده به منظور استخراج و تجزیه و تحلیل داده­ها مورد بررسی قرار گرفتند.

موارد مرتبط شناخته شده برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعیت شناختی بیمار و پارامترهای ایمپلنت و  دندان­هایی که دچار شکستگی عمودی ریشه شده­ بودند؛ بررسی شدند. همچنین مطالعات مرتبط به منظور ارزیابی کیفیت روش­شناختی و ناهماهنگی آنها برای امکان تجزیه و تحلیل متا آنالیز نتایج مورد برنامه­ریزی قرار گرفتند.

جمع­آوری و تجزیه و تحلیل داده­ها برای تمام موارد

اطلاعات بدست آمده از 7 بیمار با 8 مورد VRF تایید شده در دندان­های درمان شده مجاور ایمپلنت که در یک عمل خصوصی محدود به پریودانتیکس بین سال 2010 و 2014 شرکت کرده بودند؛ جمع­آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. فاکتورهای زیر برای هر بیمار بر اساس پرونده پزشکی و ارزیابی بالینی و رادیوگرافیک او ثبت شد: سن و جنس، تعداد و موقعیت ایمپلنت­ها، نوع دندانی که دچار شکستگی عمودی ریشه­ شده (به دو دسته آرواره بالا و دندان آسیاب کوچک تقسیم می­شود)، کیفیت رادیوگرافی پر شدن کانال ریشه (در مواردی که تمام کانال­های قابل مشاهده مسدود شده بود؛ کیفیت “مناسب است” تعریف شد؛ در برخی از موارد هیچ حفره­ای وجود نداشت و پر کردن کانال ریشه تا 0 و 2 میلی­متر کوتاه­تر از راس رادیوگرافی[3] خاتمه یافت؛ اگر پر کردن ریشه مطابق این معیارها نباشد کیفیت “مناسب نیست” تعریف می­شود)، زمان جایگذاری ایمپلنت و زمان بارگذاری ایمپلنت برای تشخیص VRF.

نتایج

نتایج بررسی سیستماتیک

جستجو در پایگاه MEDLINE، 16 مطالعه­ی که بین سال 1983 تا جولای 2014 منتشر شده بود را شناسایی کرد. با جستجو در پایگاه داده اسکوپوس 25 مقاله دیگر دریافت شد. جستجوی دستی هیچ مقاله مرتبط دیگری را شناسایی نکرد.

مقالات شناسایی شده (تعداد=41) بر اساس عناوین و خلاصه­ی آنها ارزیابی شدند. با این حال، بر اساس معیارهای ورود و خروج از پیش تعیین شده، تمام مقالات از مطالعه حذف شدند زیرا آنها به موضوع این مطالعه مربوط نبودند. بنابراین، جستجوی سیستماتیک متون نشان داد که در حال حاضر هیچ مطالعه­ای وجود ندارد که به ارزیابی VRF ناشی از ایمپلنت مربوط باشد. شکل 1 نتایج جستجو را نشان می­دهد.

نتایج سری­های موردی

اطلاعات مربوط به 7 بیمار با 8 مورد VRF تایید شده در دندان­های درمان شده به روش اندودونتیک جمع­­آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 5 زن و 2 مرد بین 34 سال و 65 سال (میانگین سنی= 54 سال) در مطالعه حضور داشتند. در 2 بیمار، 1 ایمپلنت، در 4 بیمار 2 ایمپلنت و در 1 بیمار 3 ایمپلنت نصب شد. در 5 بیمار، ایمپلنت­ها در مجاور دندانی که دچار شکستگی عمودی ریشه شده بود قرار داده شدند و در 2 بیمار ایمپلنت­ها در مقابل (تعداد=1) یا سمت مخالف (تعداد= 1) دندان دچار شکستگی عمودی ریشه نصب شدند.

یکی از دندان­های شکسته شده دندان آسیاب پیشین بود، 5 دندان آسیاب کوچک (4 دندان آسیاب آرواره­ای و 1 دندان آسیاب کوچک) و 2 دندان آسیاب (1 دندان در آرواره بالا و 1 دندان در آرواره پایین) بود. تمام 8 دندان شکسته شده با تاج ترمیم شدند و کیفیت رادیوگرافی پر شدن کانال ریشه مناسب بود.

زمان جایگذاری ایمپلنت تا تشخیص VRF بین 5 تا 28 ماه (به طور متوسط= 11 ماه) بود. زمان بارگذاری ایمپلنت تا تشخیص VRF بین 0 تا 22 ماه (به طور متوسط= 6 ماه) بود.

شکل 2 دندان آسیاب کوچک آرواره­ بالا درمان شده به روش اندودونتیک را نشان می­دهد که بعد از جایگذاری ایمپلنت در فضای مجاور دچار شکستگی عمودی ریشه شده بود.

بحث

این مطالعه 8 مورد شکستگی دندان را در 7 بیمار گزارش می­دهد که در آنها VRF پس از از بین رفتن دندان و جایگذاری ایمپلنت در ناحیه مجاور، به روش اندودونتیک درمان شده بود. علاوه بر این، یک بررسی سیستماتیک بر روی منابع برای ارزیابی اینکه آیا این رویداد ناگوار احتمالی قبلا گزارش شده است؛ انجام شد.

بررسی­های سیستماتیک از یک روش سیستماتیک و روش­شناسی صریح برای بررسی و بدست آوردن شواهد تحقیقاتی استفاده می­کنند تا تعصبات را کاهش داده و به طور صریح مشکلات مربوط به تکمیل شواهد شناسایی شده را پیدا کنند و کیفیت مطالعات و قابلیت ترکیب مطالعات را ارزیابی نمایند. این فرآیند سیستماتیک نیازمند جستجوی جامع متون است تا بیشتر منابع مرتبط را تا جایی که ممکن است شناسایی کند. در تحقیق حاضر، جستجوی جامع منابع در 2 پایگاه داده­ الکترونیکی و جستجوی دستی مقالات مرتبط و بررسی متون منجر به شناسایی 41 مقاله بالقوه شد. به منظور غلبه بر ناهماهنگی اطلاعات بدست آمده، معیارهای ورود و خروج سختگیرانه­ای برای ارزیابی مطالعات مورد نظر در بررسی سیستماتیک بکار برده شد. همین معیارها برای گنجاندن موارد در سری موردی مورد استفاده قرار گرفتند.

شکل 1. فلوچارتی از فرآیند جستجوی سیستماتیک

 

در زمان جایگذاری ایمپلنت، دندان­هایی که به روش اندودونتیک درمان شده بودند هیچ گونه آسیب اطراف ریشه­ای نداشتند؛ حضور دندان در جهت مخالف ایمپلنت و تماس اکلوزال تایید شد و VRF بعد از بارگذاری ایمپلنت تشخیص داده شد. علاوه بر این، تشخیص علت[4] VRF به یک استاندارد طلایی معتبر برای اطمینان از حضور VRF در دندان مورد بررسی نیاز دارد. در مطالعه حاضر، استاندارد طلایی انتخاب شده قابل قبول برای ارزیابی VRF (شرایط هدف)، تایید VRF بعد از بیرون آوردن دندان بود. با این حال، بعد از غربالگری اولیه 41 مقاله احتمالا مرتبط، تمام مقالات از مطالعه حذف شدند زیرا آنها به موضوع این مطالعه مربوط نبودند. از این رو، بررسی سیستماتیک منابع موجود نشان داد که پدیده­ی احتمالی VRF ناشی از ایمپلنت هنوز مورد بررسی قرار نگرفته یا گزارش نشده است. از این رو، با وجود اینکه گستر­ه­ی این مطالعه محدود بوده است اما این سری موردی اولین گزارش بالینی از این رخداد ناخوشایند جدی است.

شکل 2. بعد از قرار دادن ایمپلنت در فضای مجاور دندان آسیاب کوچک آرواره­ بالا درمان شده به روش اندودونتیک، شکستگی عمودی ریشه تشخیص داده شد. (A) دندان آسیاب کوچک دوم راست در زمان قرار دادن 2 ایمپلنت دیستال که به روش اندودونتیک درمان شده است. علائم بالینی یا رادیوگرافی پاتولوژی در دندان­ آسیاب کوچک تحت درمان با روش اندودونتیک وجود نداشت. (B) بعد از 10 ماه، بیمار با درد و جیب پریودنتال[5] عمیق در دندان آسیاب کوچک مراجعه کرد. دندان خارج شده و VRF تایید شد.

 

در مطالعه­ی حاضر، اکثر شکستگی­ها در بیماران زن رخ داده بود (5 نفر از 7 بیمار). تعداد بیشتر بیماران زن معمولا در مطالعاتی گزارش می­شود که اثر سن را بر روی خطر پیشرفت VRF و خطر دعوای قضایی مرتبط با VRF بعد از عمل دندانپزشکی ارزیابی می­کنند. یکی از دلایل این اختلاف جنسی ممکن است این باشد که زنان نسبتا بیشتر در جستجوی درمان­ دندان­های خود هستند.

سن بیمار ممکن است با افزایش خطر VRF همراه باشد و گزارش شده است که اکثر VRF ها در بیماران 40 تا 60 ساله رخ می­دهد. اگرچه اثر سن بر روی خطر VRF به طور کامل مشخص نیست، مطالعات متعدد ex vivo نشان می­دهند که استحکام عاج دندان و سفتی شکست[6] در بارگذاری مکانیکی با افزایش سن بیمار به طور قابل توجهی کاهش می­یابد. در این مطالعه، 6 نفر از 7 بیمار بالای 40 سال و به طور متوسط 54 سال سن داشتند که با گزارش­های قبلی پیرامون VRF مطابق است.

دندان­های طبیعی به علت لیگامنت­های پریودنتال اطراف خود، علائمی از تحریک­پذیری را نشان می­دهند که به عنوان یک مکانیسم حفاظتی در نظر گرفته می­شود. با این حال، بر خلاف دندان طبیعی، ایمپلنت­ها فاقد لیگامنت­های پریودنتال هستند و هیچ مکانیسم تحریک­پذیری برای نشان دادن نیروی بیش از حد وجود ندارد. در نتیجه، توانایی به اشتراک گذاشتن بار وارد شده بر ایمپلنت، سازگاری با نیروی اکلوزال و تحریک­پذیری در مقایسه با دندان طبیعی به طور قابل توجهی کاهش می­یابد. بنابراین، ایمپلنت­ها ممکن است در برابر اضافه بار اکلوزال بیش از حد حساس باشند. با این حال، اهمیت بالینی نیروهای اکلوزال در پیش­آگهی ایمپلنت­ها بحث برانگیز است.

به منظور کاهش اضافه بار اکلوزال ایمپلنت، یک مکانیسم پیشگیرانه (پیشگیری محافظت کننده از ایمپلنت (IPO)) پیشنهاد شده است. بر اساس این مکانیسم پیشنهادی، اضافه بار وارد شده بر پروتز متکی بر ایمپلنت[7] کاهش می­یابد و خطر ادغام استخوان با ایمپلنت به حداقل می­رسد. اصول اولیه­ی IPO، هدایت بارهای اکلوزال بر جسم ایمپلنت، کاهش نیروهای وارد شده بر ارتباطات اکلوزال و افزایش تعداد ایمپلنت­ها و قطر آنها است؛ بنابراین امکان مقاومت موفقیت آمیز ایمپلنت در برابر بارهای اکلوزال وجود دارد. ادعا شده است که یک صفحه اکلوزال گسترده ممکن است باعث تعادل نیروهای اکلوزال در طول عمل جویدن و اختلال عملکرد شود. بنابراین، IPO با کاهش ابعاد باکال لینگوال صفحه اکلوزال ایمپلنت به منظور کاهش نیروی مورد نیاز برای نفوذ یک قطعه کوچک از غذا ایجاد می­­شود. از آنجایی که ارتباط ایمپلنت بخشی از کل سیستم اکلوزالی بیمار است؛ زمان طراحی اکلوزال برای به حداقل رساندن نیروهای اکلوزال مهم است و نیروی توزیع شده بر دندان‌های طبیعی مجاور را به حداقل می­رساند.

علاوه بر این، نشان داده شد دندان­هایی که با روش اندودونتیک درمان شده­اند ممکن است سطح پایین  تحریک‌پذیری را نشان دهند که ممکن است منجر به کاهش مقاومت آنها در برابر شکستگی در مقایسه با دندان­های دائمی شود. ترکیب اضافه بار اکلوزال بیش از حد بر روی دندان­های مجاور ایمپلنت­ها و کاهش سطح تحریک­پذیری و مقاومت در برابر شکستگی این دندان­ها ممکن است به طور بالقوه به پیشرفت VRF ناشی از ایمپلنت کمک کند.

در این سری موردی، اکثر بیماران (5 نفر از 7 بیمار) 2 یا تعداد بیشتری ایمپلنت دریافت کرده بودند که به طور بالقوه نیروی وارد شده بر دندانی که دچار شکستگی عمودی ریشه شده بود را افزایش می­دهند. علاوه بر این، در 5 بیمار، ایمپلنت­ها مجاور دندانی که دچار شکستگی عمودی ریشه شده بود قرار گرفت و در 2 بیمار ایمپلنت­ها در مقابل یا جهت مخالف دندان شکسته شده نصب شدند. قابل تصور به نظر می­رسد که تغییرات اکلوزالی ناشی از نبود دندان و جایگذاری ایمپلنت نقش مهمی در پیشرفت شکستگی عمودی ریشه داشته باشد. با این حال، انجام مطالعات بالینی در مقیاس بزرگ ضروری است تا ارتباط دقیق اکلوزال بین ایمپلنت­های نصب شده و دندان شکسته شده را روشن کند. در این مطالعه، اکثر شکستگی­های عمودی ریشه در دندان آسیاب کوچک یا در دندان آسیاب آرواره­ بالا (6 نفر از 8 دندان VRF) شناسایی شدند. 2 مورد دیگر در دندان پیشین (تعداد=1) و دندان خلفی آرواره پایین (تعداد=1) شناسایی شد. این موضوع با طبقه­بندی شناخته شده موقعیت دندان­های همسان به عنوان مکان­های حساس­تر برای پیشرفت VRF بعد از درمان کانال ریشه مطابقت دارد.

در این مطالعه، تمام دندان­های VRF (تعداد= 28) قبلا با تاج ترمیم شده بودند و فضای پست داشتند. روش­های ترمیم بعد از درمان کانال ریشه مانند آماده­سازی فضای پست[8]، اتصال تروماتیک پست و گسترش پست­ها به دلیل پوسیدگی که ممکن است به حساسیت در برابر شکستگی عمودی ریشه کمک کند. در این مطالعه، فضای پست در تمام 8 مورد مشاهده شد که این تعداد از آنچه که توسط Fuss و همکارانش (62%) بالاتر است.

در تمام دندان­های VRF (تعداد=8)، کیفیت پر کردن ریشه دندان مناسب بود. گزارش­های قبلی نشان دادند که  VRFبیشتر در مواردی رخ می­دهد که پر کردن ریشه با کیفیت خوب انجام می­شود و این موضوع با نتایج این مطالعه همخوانی دارد. زمان جایگذاری ایمپلنت تا تشخیص VRF بین 5 تا 28 ماه (به طور متوسط= 11 ماه) بود. زمان بارگذاری ایمپلنت تا تشخیص VRF بین 9 تا 22 ماه (به طور متوسط= 6 ماه) بود. VRF معمولا چند سال بعد از تکمیل درمان­های اندودونتیک و پروتز تشخیص داده می­شود. تشخیص نهایی VRF ممکن است به دلیل عدم وجود خصوصیات بالینی و رادیوگرافی خاص و به دلیل وجود عوامل اتیولوژیک، دشوار باشد. از این رو، تشخیص تمایزی سایر شرایط پاتولوژیک ممکن است دشوار باشد.

این مطالعه احتمال ارتباط بین ایمپلنت مجاور و پیشرفت VRF را در دندان­های درمان شده به روش اندودونتیک ارائه می­دهد. با این حال، چندین متغیر مستقل که در این مطالعه در دسترس نبودند از قبیل، نوع پست، زمانی که دندان­های درمان شده به روش اندودونتیک ترمیم شده بودند و مدت زمانی که دندان­ها در تماس با هم هستند؛ باید در مطالعات آینده قبل از اینکه فرد بتواند رابطه علّی مستقیم را درک کند؛ کنترل شوند.

نتیجه­گیری

بر اساس مرور سیستماتیک منابع، این سری­های موردی با وجود اینکه وسعت محدودی دارند؛ اما اولین گزارش بالینی از اثر جانبی جدی جایگذاری ایمپلنت و VRF در دندان­های درمان شده به روش اندودونتیک هستند. انجام مطالعات بالینی بیشتر به منظور روشن کردن این پیچیدگی بالقوه ضروری است.

برای دانلود کامل مقاله فارسی شکستگی عمودی ریشه به دلیل نصب ایمپلنت در دندان های مجاور درمان­شده به روش اندودونتیک: یک سری موردی و بررسی سیستماتیک اینجا کلیک کنید

دانلود ( Download )

برای دانلود کامل مقاله انگلیسی ( English ) شکستگی عمودی ریشه به دلیل نصب ایمپلنت در دندان های مجاور درمان­شده به روش اندودونتیک: یک سری موردی و بررسی سیستماتیک اینجا کلیک کنید

دانلود ( Download )

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *